58 postavy v gigantickém sousoší dějin v pýše a v přísnosti, která závodí se zamračenou chmurou oblaku nebo ve vítězném jase, jenž překonává blesk jitřního, čistého slunce. Víme dnes všickni bez rozdílu, že František Palacký jest takovou typickou a monumentální postavou, kterou vrcholí a uzavírá se naše celé národní obrození. Uctívajíce jej, vzdáváme zároveň hold veškeré té složité a těžké práci myšlenkové, literární a propagační, která sahá od osvícenských dob, vyčerpávaných snahami učeneckými a jazykovými, až po politické uvědomění národní. Chápajíce jeho životní dílo, připomínáme si spolu význam jeho předchUdcu a učitelu, kteří mu připravili pudu, vytkli cíle a ukázali cesty k nim. Tak zahloubání se do osobnosti Františka Palackého, jež dočkala se v sedmde3átých letech všestranného rozvoje národního života, spojeno je::.t nerozluč ně s porozuměním osvÍCenskému pokolení Josefa Dobrovského, které dokonalo své dílo na počátku XIX. století, i romantické generaci vedené Josefem Jungmannem, jež ne dlouho před významným rokem 1848 odevzdala vedení rukám mladším. Osud, jenž byl k Františku Palackému dobrotivější než ke kterémukoliv ze starších buditelu, poskytl mu mnoho šťastných podmínek, určujících jej přímo za synthetika. Spojil v jeho životě organicky všecky tři země spolupracující na kultuře českoslovanské: Moravana rodem i krví zavedl na vychování do Slovenska a pak velmi záhy přesadil do kulturně živné pudy české a pra;ské. Smísil v jeho společenských vztazích trojí stav, jenž již tehdy si byl navzájem odcizen: syn prostičké rodiny venkovské stal se důvěrníkem šlechty a zakotvil sňatkem i styky v starousedlém měšťanstvu. Trojí prostředí provázelo jeho vývoj: domov i studijní léta učinila jej v době roztouženého rousseauismu pozorovatelem, znalcem i milencem přírody; mládí poskytlo