5- nelze nevysloviti při Šafaříkovi jména Schillerova: u obou vyvíjí se statečný a přímý duch na vzdory všem nepříznivým podmínkám životním, překonává je a roste na nich. Třeba že Šafařík vynikl jako básník, jako kritik, jako národopisec, jako dějepisec řeči a literatury, jako starožitník, jako jazykozpytec, přece nelze tvrditi, že by se byly u něho harmonicky vyvíjely veškeré duševní síly. Každé z jeho velkých děl jest projevem jedné z mnohých jeho schopností, avšak nižádné nezrcadlí všecky; ba v poslední době Šafaříkova života propl\ká u ducha tak širokého jakási vědecká monomanie. Životní časové a místní předpoklady zavinily, že se Šafařík nevyvíjel klidně a organicky. Pracoval na dílech, která žádala pomůcek, spolupracovníků, akademie, university, ale především sebraného materiálu. Nebylo ničeho z toho; soukromý učenec, podezřelý vládě z panslavismu, musil uprostřed hmotných starostí pracovati vše sám od prvopočátku, sbírati, tříditi, oceňovati látku předmětu zcela nového, který rostl nad hlavu. A přece Šafařík zůstal věren sobě a hlasu dobrého daimonia; nezlomilo ho vyhnanství novosadské, kdež pozlatil svou celu způsobem vědě srbské posud nezapomenutelným; nedal se zkrušiti ani reakcí padesátých let; vzdoroval i úpornému boji o chléb. Ovšem, ústřední dílo jeho života, "Slovanské starožitnosti", i.ůstalo vznešeným zlomkem, ale přece v něm vidíme celého Šafaříka, muže hlubokého citu, pevného přesvědčení, neústupné lásky k pravdě, jenž svou vědu netraduje, nýbrž žije. Velký pathos obranný a oslavný, který jednotí tato celá sta stran učených výkladů starožitnických, národopisných a zeměpisných, byl rhytmem osobnosti Šafaříkovy, ale ježto na sta srdcí v Čechách i v ostatním Slovanstvu našlo v něm vděčně rhytmus svůj, můžeme říci, ž~ Šafařík odkryl a objektivisoval pathos svého věku.