53 rhytmus zpívajících vln. Nezačali oba nadarmo jako klassicisté, kteří, vychováni básnictvím starověkým a anglickými i německými novoklassiky, halili pomysly i city romantické do roucha přísně klassického. Jako esthetikové a kritikové šli oba - po prvé společně ˜ na výboj i odboj pod praporem klassicismu přímo nesnášelivého, jejž v mladistvé důslednosti prováděli až do posledních rysů formálních. Byla to výborná průprava, i když v nejedné věci se mýlili: nikdy později nezapomněli, že trávili mládí pod jasnou oblohou klassickou! Palacký a Šafařík! Plynulo krásné "hvězdné přátelství" obou velkých synů východní větve naseho národa, obou dědiců českých tradic reformačních skutečně jen ze sllody životních a vědeckých zájmů? Oba přešli od těžkého myšlenkového básnictví příliš závislého na zahraničních vzorech i n-a Jungmannově programu slovesném, k esthetické kritice, která jednak znamenitě školila theoretické jejich myšlení, jednak přinášela do českého světa nové ideové hodnoty, stavíc se při tom velmi příkře proti staršímu pokolení i proti jeho nejskvělejšímu zástupci Josefu Dobrovskému. Avšak oba mladí revolucionáři setkali se za nedlouho také v tom, že z rukou téhož Dobrovského přijali vědecké úkoly a problémy pro celý život. Palacký, který v historické kritice byl doslova žákem Dobrovského, vyšel v začátcích svého arcidíla od jeho bystroduchých úvah o sporných otiízkách starých dějin českých. Šafařík, jenž právě jako Dobrovský kladl lessingovsky vědecké hledání pravdy nad pravdu hotovou, stal se mnohonásobně pokračovatelem i dovršitelem Dobrovského, ačkoliv leckdy ozařuje důkladnou vědec-kou konstrukci Šafaříkovu, konanou ve slohu Dobrovského, kmitavý odlesk sálavého plamene prvního slavisty českého Fortunáta Durycha. Dobrovský sám pochválil Šafaříka, když v prvním větším díle vědeckém pokračoval v li-