52 duchů vědeckých Humboldtovy vlasti propracována do podrobností a namnoze naplněna zvláštním mystickým ovzduším, které zvláště houstlo kolem universitních katheder v Jeně a v Heidelberce, dvou to kolébek romantiky. U nás přijala Jungmannova vědecká skupina program filologie jakožto vědy o národnosti z mnohých důvodů s opravdovým nadšením: především vábilo 'Dathos mravně národní, důležité dvojnásob při vlasteneckém obrození českém; vítána byla nabízející se spojitost s osvícenskou vědou, která právě v oborech jazykozpytu, dějepísectví a popisn€ literární historie došla krásných výsledků; upoutával ráz' púetický, jenž hodil se národu, jemuž bylo třeba teprve vytvořiti z národního ducha a evropskými formami krásné písemnictví. A tak staly se naukové Čechy úrodnou provincií romantické vědy, a Jungmann, Palacký, Šafařík vzornými vladaři v ní. Ale pojem romantické vědy české dlužno ještě v jednom smyslu omeziti. Je-Ii znakem romantiky matná rozplývavost, náladová vznětlivost, nekritické nadšení, citová háravost, čili, je-li romantika protikladem klassičnosti, pak naši učenci ze školy Jungmannovy nebyli romantiky; pak jimi ovšém nebyli ani bratři Grimmové ani Savigny. Naopak, Pal.acký i Šafařík vyznačují se přímo klassickou úměrností, vyrovnanou shodou obsahu i formy, velkou, klidnou linií. Nikde se u nich nesetkáváme se svévolným novotařením slovním, nikde s nespoutanými obrazy, nikde se samolibou virtuositou; jejich řeč plyne ze vznešeného nástroje tradičních varhan jako vážná, klassická fuga. Zůstávají přísně věcnými, i když s uměleckou zálibou rozvádějí slovný výraz; způsob jejich podání připomíná široký proud, který klidně nese těžké lodi myšlenek, ale v němž se přece zrcadlí kvetoucí břehy, košaté stromoví, malebné zříceniny: a poslouchejte chvíli a postihnete i velebný a tichý