51 říka, dovršovala u nás i v ostatním Slovanstvu své životní dílo romantická generace učenecká, jejímž Šafařík byl zvláště skvělým představitelem. Věda osvícenská, nadaná pronikavým duchem analytickým a vynikající přesnou logičností i neústupným kriticismem, prorazila jl dráhu a položila základy. Badatelé osvícenci podali rozbor pramenů, shromáždili a utřídili látku, ukázali. '< hlavním problémům: na široké a rozlehlé konstrukce, na jednotící a shrnující podání nepomýšleli, nevládnouce většinou vědeckou imaginací a uměním synthetickým. Po velikých průkopnících, jakým byl u nás pro všecky nauky historické a filologické Josef Dobrovský, následovali pak velicí stavitelé, Jungmann, Pala •... ký, Šafařík. Není náhodou, že v každém z našich romantických učenců dřímal' kus opravdového básníka: tvůrčí obrazotvornost vědecká, živá schopnost vyvolávati minulost, citlivý smysl pro poesii dějin i jazyka, vytříbené mistrovství slohové odlišuje tyto synthetiky od vědeckého pokolení Dobro"vského. Nižádný z nich nevyčerpával se přísnou činností zkoumajícího a hodnotícího rozumu, naopak horké srdce bilo pod každým jich naukovým' přesvědčením. Po"lední cíl jejich úsilí, opřeného o průpravu osvÍCenských předchůdců a vyzbrojeného poznáním velmi obsáhlým, byl ryz~ romantický: bylo to uskutečnění životního ideálu, jejž byl v důsledcích dějinné filosofie Herderovy vytknul národní vědě proslulý státník a jazykozpytec Vilém z Humboldtů. V době, kdy jeho národ soustředěním všech mravních sil namáhal se o vymanění z cizího jařma, prohlá~iI za vrchol národní vědy filologii, jež mu byla vědou o ňárodnosti a která měla zkoumati a v ústrojnou jednotu uváděti všecky projevy národního ducha v přítomnosti i v minulosti, především pak jazyk, písemnictví, starožitnosti. Tato dalekosáhlá koncepce, podložená filosofií idealistickou, byla v rukách menších 4*