47 v době Marie Terezie jmenován r.1.777 professorem a brzy na to prvním kustodem universitní knihovny vídeňské a osvědčil se i klidnými, důkladnými přednáškami, požívaje zároveň jako numismatik úcty u dvora. Leč, když ve Vídni po nastoupení Josefově zavládl proud krajně osvícenský, nezdál se Voigt dosti radikálním, a patrně nelíbil se též jeho směr historicko-tradiční, vlastenecky konservativní. R. 1183 ~ustupuje se stolice vídeňské do úst!'aní v Mikulově, když před tím v brožuře ,,0 užívání národního j~zyka ve veřejné bohoslužbě" zcela rozhodně zřekl se osvícenství ve prospěch církevní pravověrnosti, až pražští přátelé, na př. Dobner, byli zaraženi~ V moravském Mikulově, kde trávil své skrovničké výslužné, zestárlý piarista spíše jen vegetoval; sám nazýval se "mrtvým lvem". Některá díla, přerušená pobytem vídeňským, jako "Popis českých mincí" iJ. "Literární zprávy", došla dokončení, pro něž Voigt marně hledal nakladatele, neboťse zatím vědecky přežil; i v "Rozpra'/ách učené společnosti" vydal některé úvahy, nestojící však již na bývalé výši. Nejlépe lze měřiti hloubku vědeckého úpadku Voigtova na poslední jeho práci, vyšlé až pohrobně, na "Duchu českých zákonů v různých dobách", vzniklé opět z popudu" Učené společnosti". Osvícenci pražští vyvolili thema ze slavného spisu Montesquieuova a očekávali řešení v duchu tradicionalistickém; Voigt, sám obdivovatel velkého francouzského sociologa a politika, chtěl se, jak přímo dovodil, spravovati zásadami i m~thodami vlivu plného otce konstitucionalismu, někdejšího Charlesa Louise de Secondat. Avšak rozhodnutí to spočívalo na omylu velmi osudném! Mikulovský vicerektor na pensi, průpravou fysik a životní prací dějepisec literární a numismatik, neznal národů, neznal států, neznal lidí, nýbrž jen knihovny, archivy, mince; nerozuměl vůbec právnictví ani sociologii, nechápal ani