46 jedlého a Josefa Jungmanna se VSlm svým citovým vlastenectvím zvolna se v předtuchá"h rýsuje. Nejinak jest i ve velkých obou dílech Voigtových z oboru dějin literárních, v latinsko-německých .. Effigies virorum eruditorum atque artificium Bohemiae ac Moraviae" ( .. Podobizny učenců a umělců českých a moravských" 1773 a 1775) a v latinských .. Acta Iitteraria Bohemiae et Moraviae" ( .. České a moravské zprávy literární" 1775 a 1780). Vědeckou svou methodou nestojí tyto pilné snůšky, při nichž Voigtovi pomáhali F. M. PelcI a F. F. Procházka, právě vysoko: nepodávají více než zprávy životopisné a knihopisné, opravy starších nesprávných údajf)., dodatky ke známému materiálu podobně jako kdysi práce Balbínovy; podceňují a mylně vykládají náš náboženský vývoj, nezapírajíce při snaze po snášelivé objektivnosti stanovisko katolické; přeceňují naopak český humanismus a písemnictví zlatého věku. Výsledky jejich nerovnají se tedy jejich intencím, dojista ušlechtilým; Voigt chtěl probrati celé dějiny naší slovesnosti, oceniti je kriticky a vyložiti pragmaticky'. Na to však nestačily jeho síly; práci tu vykonali teprve Dobrovský a Jungmann, kteří dobře ocenili průpravné kroky a přípravný materiál Voigtův. Výše ještě než intence Voigtových obou velkých podniků staví professor Hanuš jejich tendence: vlastenecky hájí naši někdejší kulturní vyspělost proti domácí nevědomosti a cizímu záští; budí cit souvislosti s ostatním Slovanstvem; vybízí k lásce k jazyku rodnému; učí smyslu pro tradici, pro minulost, a to nejen chladným výkladem, nýbrž citovým horováním, takže chvílemi zaznívá k nám z těch německých a latinských citátů, Hanušem bohatě snesených, přímo hlas Jungmannova Slavomila, bránícího se Protivovi. Za hranicemi však imponoval spíše V:()igt učenec než Voigt český buditel; za příznivé nálady pro piaristy