ve spise Hanušově jako svérázna osobnost, které arciť chybí železná důslednost a opravdu geniální jednota. Posledních důsledků Voigt nejen že se nikdy nedobral, nýbrž i lekl se jich zpravidla: neos,"obodil se od předsudků protireformačních a církevních; zavrhl posléze konsekvence osvícenského směru, jehož byl účastníkem; soudě o husitství a bratrství svobodněji, než jeho předchůdci, stanul přece na třetině cesty; v posuzování děl slovesných nezaujal určitého stanoví~ka; od zahraničních svých mistrů přijal jen jakýsi moderní nLtěr. V tom všem lišil se dosti nepříznivě od velkých svých sou.,ěko,"ců Dobnera, neb zejména Dobrovského; rozdíl ten ,"šak tkvěl, tušlm, ještě hlouběji. Voigt n~byl povaha ryze rozumová, charakter čistě logický jako přísný kněz chladného rozumu, Josef Dobrovský, nýbrž dával se příliš často unášeti horoucím, skoro romantickým citem, jenž jmenovitě prochvívá jeho národnostní projevy, soudil v mnohých případech nikoliv hlavou, nýbrž srdcem, Rys velikosti chybí tomuto učenému piaristovi: ve chvíli, kdy mocní osvícenci mu osobně i hmotně ublížili, zatracuje celý osvícenský proud, jímž se sám tak rád dával unášeti, a mimoděk stává se zrádcem vlastní minulosti; neroste mravně ve svém neštěstí, nýbrž hledá zapomenutí v omámení, dalekO od střediska duševního života .- Roku 1771 přišel osmatřicetiletý piarista Mikuláš Adaukt Voigt, jenž mohl se honositi důkladnou .,ědeckou průpravou, získanou na pokročilých a moderních školách říšsko··německých i obsáhlými vědomostmi fysikálními, do Prahy, aby se tu, zproštěn povinností řádových, úplně věnoval studiu české numismatiky, hlavně pro účely hrabat Valdštýnů. Vzdělaného, sčetlého a pilného ctitele Baylova, Voltairova a Montesquieuova podporuje vynikající český rod šlechtický; vědecký jeho vývoj od fysiky a věd přírodních ke kritickému dějezpytu