43 proti politickému i vědeckému směru josefínského osvícenství, absolutismu a poněmčování. Ve veřejném životě zastupovala toto stanovisko, které značí návrat k tradicím minulosti, feudální šlechta; ve vědě ozvala se reakce ta jako historismus a jako láska k národnímu jazyku; v literatuře ohlásil se odpor k polofrancouzskému, poloněmeckému krasodušství, jež pod škraboškou světoobčanského umění dusilo úplně smysl pro národní svéráznost.Tyto zásady Hanušovy jsou ve své příkré vyhraněnosti posud předmětem kritického sporu, ale i když ulomen bude hrot některým z jeho upří1išených tvrzení, zůstane ústřední názor Hanušův důležitým poznatkem pro dějiny národního obrození. Jest zajímavo sledovati důsledný a ústrojný postup Hanušových studií: nejprve vyšetřil počátky a vznik "Král. České společnosti nauk", v níž podávají si dle jeho názorů šlechtici a učenci svorně ruce, aby čelili vládnímu směru absolutistickému, osvícensky protihistorickému a protičeskému; pak sestoupil až ke kořenům kritického dějezpytu v Čechách, které tkví prá vě v nacionalismu, živeném českou šlechtou, a předvedl nám dva jeho význačné představitele, benediktina Bonaventuru Josefa Pitra a piaristu Gela~ia Dobnera; nyní seznamuje nás s Dobnerovým žákem, soudruhem a stoupencem M, A Voigtem a ukazuje, že Voigt jde v jazykovém, národním a slovanském nadšení tak daleko, až dotýká se pozdějších snah české romantiky, Hanušův spis M i k u 1 á š A d a u k t Vo i g t, č e ~ k Ý bud itel a h i s to r i k, jejž vydala Česká akademie, má tedy mnthem vě.Ší význam, než jiná odborná studie z dějin vědy; na těchto stránkách jde opravdu o základní otázky našeho probuzení. M. A. Voigt sám, v němž posud byl spatřován většinou jen první český vědecký numismatik a velmi pilný sběratel údaj1i knihopisných a životopisných, vystupuje