42 Na vědecká díla těchto nesmírně sčetlých a neobyčejně pilných pracovníků dějepisných, psaná buď latinsky buď německy, možno hleděti s dvojího hlediska. Buď můžeme po vzoru Palackého kriticky oceňovati vědecky platné výsledky jejich badání v rámci vývoje vědy dějinné; pak budeme se především obdivovati neúmorné píli, s jakou snesli spousty materiálu, ale i důmyslu, s nímž odstranili řadu domněnek a nesprávností, i když positivně podali celkem málo. Anebo můžeme položiti hlavní důraz na tendenci jejich prací, na její obsah národně-buditelský, na její myšlenkové ovzduší: pak ukáží se nám tito odborní badatelé jako činní účastníci velkého dramatu obrody národní, pak zaplane v jejich foliantech, na první pohled suchopárných a mrtvých, zvláštní jasný oheň nadšeného přesvědčení a radostného zájmu. Tuto druh6u cestu zvolil si ve svých četných studiích i článcích Josef Han u š, jemuž náleží značná zásluha o pro ba dání prvních fasí našeho národního obrození v XVII 1. století a na prahu XIX. věku. S přesnou spolehlivostí a suchou důkladností snáší, urovnává a ve výtazích předkládá cenný a většinou neznámý materiál životopisný, knihopisný a literární; nepokouší se ani o barvitou a rušnou malbu doby ani o ostrou a životnou kresbu podobimy, jež by jasně svítila na temném pozadí, nýbrž dává většinou mluviti faktům samým, a tak čtenář seznamuje se současně s látkou i s prameny a vytváří sám úsudky, řízené arciť bystrou kritikou Hanušovou. Ale pozorný čtenář učených a poněkud těžce psaných studií Hanušových, které se zřejmě obracejí k foru odbornému, pozná záhy, že jsou vesměs budovány na půdorysu velmi promyšleném. Professor Hanuš zastává totiž názor, že naše národní obrození není především ohlasem západoevropských myšlenek osvícenských a romantických, nýbrž mnohem spíše českým odporem