40 moderní prósy vede zcela přirozeně ke kultu odstínu. polotónu, slohové arabesky, čímž namnoze ztrácí se smysl pro základní linii, pro hutnou věcnost, pro reliefnost dějovou; románopisec a novellista přestávají býti epiky. Osvícené studium lidové prósy pohádkové může jim býti korrektivem: s jakou plnou a pádnou plastikou dovede lidová báchorka vypracovati obrysy příběhu. posunouti v popředí ostře charakterisovanou postavu. podtrhnouti vůdčí a ústřední motiv! Nemyslemež však. že se to děje způsobem hrubě primitivním bez veškeré slovesné kultury - právě naopak! Naše pohádky užívají velmi účinných a zralých prostředkův uměleckých, jimiž sesiluje se pravý dojem epický: zkracují a zhušťují až k epigramatičnosti. ale jindy libují si v pohodlném a působivém rozvádění; někde shrnují velké, leč bezvýznamné partie příběhové do krátkého odstavce a opět jinde sledují v stupňované důraznosti krok za krokem; na oko vypravují široce, volně. bez přestávek a najednou překvapí dějovým paral1elismem, bal1adickým refrainem. přímo rhytmovaným členěním příběhu. Nechtějrnt si toho npírati: právě tyto dary a pro~tředky chybí naší soudobé próse, která znovu a znovu upadá do nebezpečí marinistické dekoračnosti a malátné rozvleklosti. ~ Ve chvílích, kdy se situace stává kritickou, každý lék má býti vítán, a byť by i jeho vigneta nebyla právě moderní a líbivá. .. nedopusťte proto, naši umělci prósy, aby pohádky poklesly na pouhou četbu mládeže a na předmět odborného zkoumání národopisců. (Psáno roku 1911.)