34, na lidovou poesii a dychtí znovu si osvojiti bohatství hrdinské epiky prostonárodní, zpěvnou jarost lidové písně, vyprávěčské kouzlo pohádek a báchorek. Právě ti umělci slovesní, kteří touží zmocniti se samých kořenů tvoření básnického a dobrati se základních zákonů řídících poesii, slýchávají často - a zpravidla octne-Ii se jejich přemítání i tvárné úsilí na křižovatce - ve svém nitru povzbuzující a nutkající hlas dobrého daimonia "ad fontes - nazpět ku pramenům!" Jak by chtěli, jak by mohli neuposlechnouti? Ani oni, právě jako vděčný žíznící u horského pramene, netáží se, odkud temení ony blahodárné proudy prostonárodní poesie: zda jsou opravdu zcela původní či prošly mezinárodní půdou vzájemných tradicí; zda jsou společným statkem velkých skupin kmenových, či jsou řadou vztahů poutány k určitému prostředí místnímu a časovému; zda jsou pouhými zbytky dávných básnických celků či 'samostatnými výtvory svéprávného života. Zodpovídati ty a podobné otázky, týkající se p.ostonárodního básnictví, učinil si a vždy vydatněji si činí úkolem vědecký národopis, jenž v poslední době úplně přetvořil názory o lidové tradici; avšak způsob, jak řeší takové složité problémy, nemění v podstatě poměru literárního umění ku prostonárolinímu básnictví ... žíznivému poutníkovi zůstane lesní studánka studánkou, ať tryská její zdroj přímo z čistého srdce země, či ať dlouho protéká v skrytu podzemskými složitými vrstvami. Řada nových publikací pohádkových obohacuje poklad naší báchorkové literatury, neb učí nás dívati se správněji a živěji na pohádkáře lidové i umělé, na naše i cizí látky a formy, na starší sbírky a sběratele. První místo v řadě náleží dojista "P o v í d k á m k I a d s kým", jež sebráním Josefa K u b í n a a s vědeckým doprovodem professora Jiřího P o I í v k y od let vycházely v příloze "Národopisného Věstníka ". Nelze