32 umělec, učenec, tvůrčí osobnost vůbec? Báseň života básníkova napíše právě jen básník, byť třeba básník v učenci dřímající, jak řekl kterýsi Francouz; uměni životopisné ovládne jen ten, kdo v sobě chová, snad mimoděk, kus umělce. Klademe tu vysoká· měřítka a činíme přísné požadavky. Jistě ne proto, abychom odráželi duchy dobré vůle a slabších sil, ani ne proto, abychom odvraceli čtenáře od četby toho pokusného a průpravného, čím naše životopisná literatura posud může se vykázati. Naopak. Nic velkého, nic mohutného nevzniká z nenadání, bez přípravy, bez pokusů. Naší chybou bylo, že v oboru životopisné literatury jsme ani pokusů nedělali, že nejvděčnější themata žádala nadarmo o zpracování, že čtenářstvo v celku nemělo smyslu a záliby pro podobné práce. Obrat, jemuž by bylo radostno hleděti vstříc, neznamenal by tu pouze, jak naznačeno již, obohacení literární, nýbrž přímo rozmnožení národních statků charakterních. (Psáno roku 1909.)