31 mezerami, proplétati se tolikerým dohadem, doplňovati svou kombinací celá léta vůbec nedoložená, marně i tu ohlížíme se po velkých pomnících biografických. V poslední době bylo arciť mnoho pracováno: srovnávací dějezpyt literární, moderní methody kritické, filosofický r~zbor ideí rozložil významné zjevy národního obrození na hlavní prvky, zařadil je do pravé jich myšlenkové souvislosti, srovnal je s obdobnými neb příbuznými jevy cizími, slovem, vykonal velkou práci analytickou. Kdežto v sedmdesátých letech žák a tlumočník velkého dějepiseckého umění anglického, Václav Zelený, pokusil se skvělým způsobem na základě tehdejšího poznání vědeckého postaviti vůdčímu duchu národního obrození, ] osefu ] ungmannovi, životopisný pomník, nedostalo se v naší době, tolik a tak usilovně se zabývající právě národním obrozením, takového památníku ani Palackému, ani Šafaříkovi, ani Celakovskému. Jenom někteří veřejnými sympatiemi zvláště zahrnovaní jednotlivci upoutali i po této stránce pozornost literární; máme životopis Havlíčkův, máme dvojí pokus o biografii Svatopluka Čecha; za to dva básníci tak milovaní a v nejkrásnějším smyslu slova stále živoucí, jako Neruda a Zeyer, čekají posud na své životopisce, kteří by napsali báseň jejich života. Pravím výslovně: b á s e ň ž i v o t a, jako jsem svrchu mluvilo umění životopisném. Pouhý kritický rozbor, pouhá učená methoda, shledávající podrobnosti, sestavující dohady a možnosti, rozkládající osobnost na její prvky, dojista tu nestačí. Život každého z nás má svůj epický obsah, ale má i svůj zvláštní rhytmus, má, jako hudební skladba moderní, svoje vůdčí, znovu se vracející motivy: je-li potřebí psychologa, aby vše to zjistil, -je-li potřebí básníka, aby vše to slovem a slohem zachytil, jak by nebylo potřebí spojení obé té vlony, jde-li o duši složitěji organisovanou, jakou jest