30 i protichůdci, stařičkému Bjormonovi: "Tvým nejkrásnějším dílem byl tvůj život!" - slova ta mají obecnější platnost, než by se na první poslech mohlo zdáti. A kdo z nás ví, zda kdysi nezmizejí romány Tolstého v literárním dějepise a jeho nábožensko-obrodné snahy v dějepise bohosloví, Kdežto jeho život, tak naprosto se kryjící s jeho osobností, i nadále bude přitahovati a poutati jaKo skvělý příklad mravní epopeje? A právě jako bychom těžko pohřešovali Goetheův vlastní životopis "Pravda a báseň", třebaže v podstatě jest pouhým zlomkem, tak příští pOKolení jistě sáhne po velkých budoucích biografiích Bjornsona i Tolstého s vděčnou pietou, vždyť již dnes BirjuKovova kniha o Tolstém'potěšila tak mnohé, ačkoliv musíme na ni hleděti jen jako na průpravný náčrt pro životopis velkého slohu. Životopisná literatura u nás v Čechách jako soustavně vzdělávaný a promyšleně pěstovaný druh slovesný zůstává stále spíše zbožným přáním než skutečností: to, co máme, jsou pouhé náběhy neb ojedinělé výtvory stojící osamoceně a mimo literární řadu vývojovou; rozhodně však ani z daleka neodpovídají tomu, co při stávajících slovesných poměrech u nás dalo by se očekávati. Nemají-li naše novější politické dějiny, na více nezta dvě století naProsto přetržené, takřka velkých osobností, neprojevil-li se náš tak mladý hospodářský a techniCKÝ život posud mohutnějšími individualitami, nejsou dojista naše duchovní dějiny bez výrazných postava ty bez krásné své životní historie. Pohlédneme-li do minulosti, ptáme se v úžase, proč nebyla posud napsána česky velká biografie Husova, Blahoslavova, Komenského, jejicht' život, tak epicky rušný, tak dobově barvitý, do takových výšek světového ovzduší se tyčící, rozhodně nepůsobil menší silou, než jejich nauka, jejich spisy, jejich snahy? A chceme-Ii zůstati v čistě literární oblasti dějin obrozeného národa, kdy životopisec nemusí již zápasiti s tolika