2/1 společenské, a tento pevný a stálý poměr promltne pak ve srozumění s nakladatelem viditelně :.litím, že shrne dosavadní své spisy pod společný titul, pod nějž pak přičleňuje svoje nové práce. Vzniká tu rámec čistě zevní; vnitřní jednotu vývojovou a slohovou musí nahrazovati uniformita tisku, formátu, papíru; starší práce do tohoto nahodilého souboru přecházejí pak buď naprosto nezměněny neb naopak se slohovými retušemi, s obsahovým rozmnožením, s pozdějšími dodatky. Tato vydání, jež podmíněna jsouce davovou popularitou, trvalou přízní čtenářskou, zdají se býti především u nás ctižádostí spisovatelů, trpí v jádře značnou rozpoltěností: zahrnujíť vedle děl, k nimž stojí spioovatel v poměru časové a vývojové distance, také spisy, které právě vyšly z jeho pera; pak i auktor nejpoctivější a nejpřísnější, jenž stále usiluje o zralou a nepodplatnou autokritiku, vidí se nucena podávati vedle děl znovu revidovaných i knihy posud nevyhraněné. Než, nelze býti k těmto souborům, na nichž má větší podíl mechanism knihkupeckého trhu než organický růst písemnictví, příliš příkrým: nechtějí samy býti více než spolehlivou snůškou látky, z které dlužno teprve vytvořiti konečné vydání souborné. Nepopřejí-li toho bohové auktoru samému, pokusí se o to jeho dědicové, jeho pozdější vydavatelé, síleni vědomím, že také jejich závěrečné uspořádání setká se s tou měrou přízně, jež byla údělem souboru prozatímnému. Hodina, která zabraňuje nelítostně_ básníku dopsati· r .. oslední vyvrcholující výjev k provedené tat{měř tragedii, zbásniti konečnou sloku lyrického celku, zaklenoutí myšlenkovou klenbu: filosofické skladby závěrečným symbolem, neodnímá všaK básnickému dílu možnosti, aby rozptýlené jeho součástky soustavně a jednotně byly sloučeny pečlivou a ostražitou rukou v souladný celek. Naopak, většina básníků i největších dochází této sarro-