25 se minulost umělci zbytečnou přítěží při smělém a statečném,vzestupu do vyšších horských pásem, kde vábí jej nové květiny a nové útvary skal; uzavřev pak s chladností historikovou skoro hermeticky básnickou svou minulost do přesně vymezeného souboru, odhazuje ji nelitostně jako vzduchoplavec pytle s pískem. V obou pří· padech ovládá básníka při pořádání takového prozatímního souboru nervosní a neklidný chvat předčasného účtování; často odbývá pak tvůrce, spěchající k novým cllům, téměř otčimsky to, co bylo rpu kdysi vnitřní potřebou a dnes mu není než lhostejným dokumentem; mnohdy vymycuje ze svého dlla, čemu již plně nerozumí; někdy přerývá v zrakovém klamu okamžiku dllo svoje tam, kde právě možno navázati vlákna dalšího organického rozvoje. Tqkové soubory, k nimž nejhojněji se cítí puzeni překotně se vyvíjející geniové rychlé,skleníkové schopnosti zrání, strhují uměleckého psychologa neodolatelnou silou v divoký vír svých záhad, svých nápovědí, svých křečí; ale matou a klamou, svádějí a lstivě přemlouvají čtenáře nezasvěceného. J sou vždy jen prvním, nehotovým pokusem o konečné vydání souborné, smělým a prudkým náběhem k rozhodné formulaci životního dlla: za nimi skrývá se bolestný a hluboký symbol vznešéné lidské snahy, vykoupiti se rychle náhlým, okamžitým faktem, kdežto plné a spásonosné vykoupení jest vždy dilem celého života. Poznali jsme několik typů souborů básnických, jež vyvěrajíce z nejvnitřnější potřeby básníkovy duše, vzněcují v mocném stupni pozornost psychologovu; jiné však druhy literárních vydání souborných děkují za svůj vznik spíše zevní potřebě knižního trhu, obchodní nabídky a poptávky. Auktor, jenž dovedl kolem sebe shromážditi početnou skupinu čtenářů, obdivovatelů, ctitelů, pozná, že jeho dlla již obracejí se k určité skupině