24 ránf, ubrušuji sice hrany a ulamuji hroty, vymycují drsná a vášnivá epitheta, potlačují násilné a divé scény, stíraji diskretně krev a pěnu od zkroucených rtů mluvících osob, převádějí mladický naturalismus do vyšší oblasti zvšeobecňující idealisace, ale zároveň, nerozumějíce již vlastnímu mládí s jeho celou nespoutanou výbušností, geniální vášnivostí, přírodní smyslností, znásilňují obraz svého tvoření. Často se klamou o pořadu děl, z nichž skládá se jejich tvůrčí celek, a seřaďujíce je sice dle dokonalejšiho a vyrovnanějšího krasovědného zákona, převracuji přece jich životný sled, jich vývojovou sounáležitost. Zapomínají, že právě tak těžko lze pořádati doklady životní jako fakta životní sama, a že pořádek, který dodatečně uvedlo moudré a klidné stáří do zmatků 'cl zvratů jinošských le1, jest pouhým klamem, pouhým stařeckým přeludem. Vedle básnických souborů takto dodatečněstilisovaných, vyhledá si budoucnost pak přec vždy původní znění děl: neboť to, co dal jí moudrý mistr ve chvHi loučení do rukou, jest pouze umělým výtvorem jeho stáří, který však málo poučuje o skutečnosti jeho výbojného mládí. Než, souborná vydání, na nichž zůstává teplo ruky tvůrcovy, nevznikají vždy jen v hodině připravené k sepsání záyěti; často uprostřed životní cesty, právě ve chvíli, kdy zjeví se na obzoru nové mohutně zvlněné pohoří touhy, jež chce býti zalesněno mladými stromy činů, rozhodne se básník náhle k účtování prozatímnímu a dává básnickým souborem dosavadních děl výraz své nutkající vůli. Buď odcizil se úplně své minulosti, že přestává souviseti s ní a rozuměti jejímu jazyku; pak chvatně svazuje básnické výtvory uzavřeného a plně dovršeného údobí svého vývoje v souborné vydání, jako po ~céně rozchodu na vždy svazuje milenec zlatou šňůrou ·'kórrespondenci náhle svadlou a bezbarvou, aby uložil ji kamsi na dno polozapomenuté zásuvky. Anebo zdá