23 neslaďují ničeho na svém díle, jež má býti nadále upřímnou a bezprostřední zpovědí lidského jich vývoje, viditelnou řadou stanic vnitřní pouti bludného chodce, který nestydí se za prach obuvi a za krev brotící znamení cesty. Básníci takoví hledí na řadu svých knih jako na svůj lidský životopis a jako by nestilisovali dodatečně nic v bludech svého mládí, v úzkostech a nejistotách svého mužství, v umdlených melancholiích stařeckých svých let, tak neschlazují vášnivého varu svých mladistvých veršů napsaných v půlnoční hodině nedočkavé touhy po milence, tak neubrušují ostří prudkým útokům vynuceným spravedlivým hněvem chvíle, tak neuhlazují hrany vzniklé pod ukrutným dotykem řežavého a skřípajíclho pilníku osudu. Nesrovnalosti, odpory a trhliny v jejich díle, na které pohlížejí jako na živou chronologisvé minulosti, jeví se jim právě takovou nutností jako nesrovnalosti, odpory a trhliny v životě, a tak jejich básnický soubor mluví ke svému čtenářstvu slovem, jež velký epik švýcarský, Konrád Ferdinand Meyer, napsal na poslední stránku svého nejstatečnějšího díla: "Nechci být umným, knižním výtvorem ¸ já celý muž jsem se svým rozporem!" Proti těmto větným a často drsným vyznavačům vývojové pravdy, která odhaluje spíše zrajícího člověka než zralého umělce, rozhoduje se druhá řada básníků pro postup opačný. Chtějí, aby lidský osud zmizel v uměleckém slohu, blud mládí v dokonalé stilisaci mužných let, vášnivý náběh touhy v hotovém provedení vyspělé rovnováhy, původní a syrový odraz mohutné, leč divoké inspirace v klidném a souměrném souladu konečného vyhranění a'proto měnící a často znásilňující rukou sahají na původní výtvory životních období, jimž se odcizili a od nichž se oddálili. Vpravujíce takto dbdateč,ně do svéhodíla jednotný sloh, společný rhytmus, ,totožné nazí-