19 ve vesmlru klid vedle pohybu, jako v životě mirné tempo kroku vedle zpěněného a překypujiclho tance. Zůstávají tu vždy a i tehdy, nepřihlíží-li písemnictvi naprosto k obecenstvu a k jeho požadavku srozumitelnosti. IJrostota docílená úmyslně ze snahy psáti pro široké vrstvy není ještě prostotou pravou a ryzí: tato temení ze samých hlubin umění literárního. Dokud básník zachycuje výjimečnou náladu osamoceného jednotlivce, dokud dramatik představuje případ jedinečný, osudový zvrat závisející na podminkách časově, místně a psychologicky výlučných, dokud romanopisec a povídkář líčí úsek společnosti v určitém osvětlení dobovém, slovem, dokud literatura tí~l),e k dobovému, k místnímu, k osobnímu čili individu'vfhímu, musí užívati složitého, ostře vybroušenéh,ÓJ,-uméle ciselovaného, často překvapujíclho výrazu sloyního, nechce-Ii setříti barvu doby, pel okamžité nálady, kouzlo prchající chvíle. Ale jakmile postoupí:od výjimek k pravidlu, od případu jedinečného k všeobecnému zákonu, od jevu osobního, místního a dobového k ději všelidskému čili typickému, dopracuje se vždy, pokud spojuje výši záměrů s hloubkou pojetí, typické prostoty, působivé čirosti, vznešené jasností výrazové. Tehdy spisovateli, básníku, tvůrci, jenž po únavné a vysilující dráze kamenitými cestami malých zájmů a strastí jednotlivcových a divokými stržemi společen~kých dějů vystoupí k výšinám, odkud lze pozorovati samy o s u d y, mimovolně a samoděk vplynou na rty slova právě tak prostá jako výrazná, jež najdou si přístup k tisÍCům otevřených srdcí nejrůznějších obdivovatelů.Tak kdysi vyšel největši básnlk nové doby, Goethe, nedlouho před vyrovnaným západem velikého svého žití, jež od divoké a podivné výjimečností mládí a od přejemnělé a přeplněné nádhery mužstvi povzneslo se ke klidné a vlídné prostot~ stáří, do hor a lesů, kde blou 2*