Hl Kromě toho mísí se v tento zduvodňovací výklad lidového čtenáře vážný a nevývratný úsudek zna1cu, že nejvyšší díla světového písemnictví složena jsou řeči prostou, čirou a věčně srozumitelnou. A vskutku: staré náboženské a mravní zákoníky, ovládající vUli a myšlení nesčíslných miI1ionů. psány jsou výrazem svrchovaně jednoduchým; veliké divadelní umění starověké i novověké neskrývá svůj osudový a tragický obsah do jazyka záhadného a zastřeného, nýbrž nalézá pro něj slovní útvar krajně přístupný a zřetelný; v básnictví lyrickém city nejhlouběji položené a vášně nejmocněji bouřící voli se zálibou právě u básníků největších lehký a naivní sloh lidového popěvku. Nadšení vyznavači prostoty slova v umění slovesném mají na své sti 'ně ještě okolnosti jiné. Složiti, vědecky i umělecky boha1? ~ělaní básníci zatoužili často l$:e konci své 'dráhy berO-lId ,se dosud strmými a osamělými výšinami raffinované nádhery těžkého slohu po kráse prostoty, po kouzlu nestr.ojené jasnosti, jako hodovník po hostině o vzácných krmích a těžkých vínech žádá..si číše horské, čiré vody. Ve chvilích svrchované upřímnosti, kdy ruka básníkova odmyká skrytá tajemství vlastního lidského srdce, vyznávali se vždy i největší kouzelníci slova, věty, obrazu takřka evangelicky střízlivým jazykem. zpovídali se i vládcové oslňujících klenotnic slovesných v žíněném rouše řeči nestrojené. nenápadné. srozumitelné. Jest tedy snad prostota slova nezvratnou známkou všeho písemnictví vskutku velkého a trvalého? Jest tedy' snad složitá nádhera, temná umělost, vystupňovaná oslnivost slohu pouhou hrou uměleckého rozmaru, pouhou zálibou ojedinělých literátů. pouhou součástkou módy pomíjející? Tak jednoduše nelze rozřešiti tohoto sporu. V každé literatuře hlubšího vniterného života stojí dva ty protichůdné slohy, sloh prostý i raffinovaný. vedle sebe jako ve výtvarném umění kresba vedle malby, jako