mocného národního státu, ale i kvetoucím městem duchovní a umělecké kultury, když Vídeň měla ráz čistě provinciální, a když Berlín neznamenal mnohem více, než nepatrnou osadu slovanských rybářů j jestliže Praha cítila tenkráte potřebu, navazovati a udržovati styky, ať hospodářsko-obc}1odní, či kulturní s ostatní Evropou, napín:la spojovací vlákna zcela jinam, než do Vídně nebo do Berlína. Ještě dnes cizinec, který s některého povýšeného místa hradčanského přehliží zrakem, vyzbrojeným jen poněkud dějinnou psychologii, rozlohu a založení, mohutnost a krásu Prahy, pochopí rázem, proč národ, pyšnící se tímto hlavním, opravdu královským městem, domáhá se státu samostatného. Žijí však uprostřed Prahy cizinci - a nejen německého jazyka - kteří tomu úmyslně nechtějí porozuměti a raději prohlašují Prahu za předměstí Vídně nebo Berlína. Obávám se, že tento blud, prosycený nadobro smýšlením otrockým, rozšířen jest daleko více, než se snažíme přiznati a proto nazval jsem Boha, kterého zde třeba volati za vysvobození, Bohem, utajeným v hloubkách naší mravní vůle. Vídeň a Berlin nejsou toliko živá a názorná ztělesnění dvou politických principů, proti nimž dlužno soustředěnými silami bojovati: tu bychom nemusili se jich obávati. Ale v duších většiny z nás číhá dějinnou výchovou a vlivem nejbližšího kulturního prostředí dvojí pokušení, kterému není snadno vzdorovati, a jež nás mimoděk přepadá na cestě za kulturními skutečnostmi vnitřního i politického života: jméno jednoho zní Vídeň, druhého Berlín. Teprve překonáme-li obě toto nebezpečenství vzdornou silou své samosvojné statečnosti, přestane Praha ležeti mezi Berlinem a Vídní. Vídeňskému pokušení nepodléhají pouze ony tisíce českých duší, které se každoročně nad Dunajem odnárodní, ani hloučky našich poslanců a učenců, již na pravé i levé straně Luegrova náměstí se dávají ochočovati příjemnými svody lehkého vzduchu a lehčího ducha vídeňského - tato trvalá nákaza, získávaná s krátkou rozkoší, vniká k nám novinami a divadlem, 118