jehož melodickými šestiveršími stře se stříbrná mlha mladist. vých zádumčivých vzpomínek, zabývá se procesem ozdravění ze sobeckého hoře a konečného zakotvení ve víře a činnosti nadosobní, přímo tématicky i báseň, jež intonovala v dráždivě smutných akordech zhrzeného milování pyšného hocha, má tolik síly, aby přes dvaadvacet let života zklenula tento most mužného rozhodnutí : Ku ptedu, lodi má! A ne už pouze moje. Ne mé jsou bolesti, ne mé už pouze boje Ne můj už tento smír. Ku předu, lodi má! A k mojí ne, k všech spáse Ať bouře zvedne se, ať orkán rozpoutá se. K u předu přes ten vír! Ku předu, lodi má! Ať cíl je kdesi v dáli. A v bouři šílené můj koráb ztroskotá· li, zajdeme s klidem oddaným! Zajděme smířeni; zajděme s jasným čelem. Neb nemohu-li býti Spasitelem, chci býti Ukřižovaným. Vlastní klíč k porozumění knihy Anebo obsahuje, tuším, překrásná báseň teplého, intimního kouzla. která dala sbírce jméno; odhalen jest tu zároveň základní dualism v bytosti Viktora Dyka. Dvojdílná báseň Anebo jest hlasem rozcestí. Na křižovatce života rozbíhají se diametrálně dvě dráhy před očima sebezpytujícího básníka. Jedna, klidná beze vzestupu a překážek, tratí se záhy v kvetoucím štěstí dosažitelného, vábí k požitku a zapomenutí, radí příjemně se vyrovnati s daným životem. Druhá, kamenitá a neschůdná, poskytuje zpětný pohled do krajů mladosti, vine se kolem hřbitova minulosti, aby naslouchala hlasům, vycházejícím z jeho rovů j mizí v nekonečnu bílém buď záplavou čistého světla nebo ledem smrti j vymáhá bdělost a statečnost a jest zatížena odpovědností 106