uhaduje znalec a milovník rodiny s pohnutím spřízněné rysy ve zryté tváři pradědově i v kresbě sličného lice vnukova. Česká božnost, kterou vyznavači i dědicové Jednoty pojímali spíše racionalisticky, kdežto Otokar Březina s ekstaličností mystickou, měla vždycky silně vyvinutý smysl etický; životní prakse znamenala pro ni více než odtažité hloubání o záhadách bytí a poznání, království boží bylo třeba hledati a uskutečňovati především na zemi; spása svita1a právě tak v hořícím srdci a dělných rukách jako v myšlence jasnovidné. V úplné shodě s tím zdůrazňuje též Otokar Březina, hlavně v pozdějších svých knihách, mravní důsledky své mystické soustavy světa proniknutého Bohem. Se zanícenou naléhavostí vrací se k základním etickým zásadám, na nichž vybudoval svou světlou nauku o člověku jakožto plniteli božské vůle a dotvořovateli nehotového všehomíra: soucit a účast s trpícími a zbloudilými bydlí v nižší, snáze přístupné celle, kdežto vykupitelská spravedlnost a tvořivá spolupráce na vývoji kosmu bez umdlení činí člověka málo menším andělů, bezprostředních to poslů úradku božího. Otokarem Březinou dostalo se mystického posvěcení oné, progresivní humanitě, kterou odvodil Fr. Palacký z našich národních dějin a již. lidu českoslovanskému uložil za základní zásadu postupu i politického, a básník Rukou to byl, jenž plnýma dlaněma naházel vonné květy opojných barev na cestu těm, kdož hledají své místo na zem i před obličejem Hospodinovým pouze výboji spravedlnosti, slitování a práce, pohrdajíce zápasem o moc, prodlužujícím a kupícím jen odvěkou vinu bolesti a utrpení. Jenom tak směl Otokar Březina toužiti po bojích, kde nepřát~lům jsou přisouzeny rány sladké a nezmenšující počet živých, ale zvětšující I Důsledně věren své estetice, která za všemi zjevy chce postihnouti věčný a obecný zákon a proto vůbec nejmenuje jednotlivých krajin, osob, dějů, nemluví Otokar Březina nikdy výslovně Cl svém národě ani o jeho historických skutečnostech ani o přítomných a budoucích podmínkách jeho vývoje. Není 100