nebýval náklonný k mystice. Bezohledně důsledné přemýšlení Petra Chelčického o Bohu a člověku nezapírá ani na okamžik přízvuku racionalistického; v rozlehlém chrámu všemoudrosti Komenského tmí se v dočasném mysticismu výklenek zcela nepatrný j blouznivci osmnáctého věku zašli na pomezí mystiky pouhou náhodou neuvědomělé chvíle. A v nové době? Karel Hynek Mácha, jehož duchovní půlnoční svět se tak podstatně odráží od střízlivě klidného racionalismu všech vrstevníků, prodírá se sice odvážně k samému pokraji tajemství, ale klesá v křeči hrůzy, než by se pokusil jím proniknouti, kdežto Julius Zeyer jeví se právě jen katechumenem mystiky. Pro Otokara Březinu není však naléhavější záležitosti než proniknouti tajemství Boha i světa a zmocniti se ho: intuice básníkova má k tomu napomáhati svorně s metodou myslitele vědecky vyškoleného. Není to mystika ani podsvětná ani zásvětná a nerozevírá proto dualistických propastí mezi Bohem a vesmírem, životem a smrtí, moudrostí a osudem. Křtěna prameny přírodovědeckého monismu a vývojesloví, z nichž naivněji čerpal jíž kosmologický optimism Nerudůva evoluční moudrost Vrchlického, opojená, souzvukem ducha a světa, Březinova mystika zjišťuje a velebí jednotu a smysl veškerého dění, ať duchovního či hmotného, vycházejícího z Boha a ústícího do něho, dění, jež Boha neien promítá, ale i uskutečňuje a qovršuje. Samotářská tragika srdce zrazeného ženou a pozemským štěstím i léta ztrávená ve škole myslitelů křesťanských a filosofů nihi1istů - jejichž nauka zušlechťuje, ale zabíjí štěstí - zachránily Otokara Březinu před bludem povrchního optimismu. Nezavřel zraků před vinou, kterou stižen jest lidský rod a vedle něho všecko živoucí tvorstvo j pojal zákon boje o život a války všech proti všem jako nejvyšší hrůzu bytí i cudnými slovy hořkého smutku vypěl ktetbu pohlaví; sklonil květné kalichy svého básnického soucitu nad každým projevem bolesti, této tíže kosmu j naslouchal tichu, jež zeje na člověka z nekonečna a otřásl se odrazem hluku způsobo 98