tami vlní a vzpínají se kosmické děje, zrání hmoty, pro citání národů, výboje dějin, chorovody hvězd i závratné tance myšlenky. Tu již mu nestačí uzavřené polyfonické formy Jar. Vrchlického, rytmická pravidelnost byla by přítěží, rým marným zvoněním pout otroků, kteří osvobozeni prchají z nevolnietví - volný rytmus přestává býti experimentem neúnavného umělce a dozrává ve výrazovou nutnost ducha, jenž chce podati úměrnou zprávu o svém rozletu. Kdežto však Jaroslav Vrchlický toužil ve svém kosmickém monismu, aby z jeho symfonické epopeje věků bouřil a jásal především vesmír, hmota oživená duchem a přerozující se nekonečně, přiřkl Otokar Březina, jakmile dostoupil klasické své výše, hlavní podíl sborovému živlu lidských hlasů, chóru velikých typických skupin, vladařů snů a vítězů, mučedníků a stavitelů chrámů, věřících bratří a bdících stráží na půlnočních místech nebezpečenství, milenců ženy a tajemství, proroků a dělníků. Bylo správně vypozorováno, že v tomto principu lyriky nadosobní a kolové uskutečnil Březina hlubokou tužbu moderního básnictví, které prahne vyjíti ze začarovaného kruhu ohraničeného já a že ji vtělil v nový patos, podstatně odlišný od patetiky schillerovské neb hugovské. Avšak doposud zůstal nepostřehnut národně český rys této hromadné lyriky Březinovy, její shoda s tradicí naší reformace, která neznala vyšší a dražší formy nad sborový zpěv chrámový, nesoucí na vzrušených vlnách k Bohu city, touhy a naděje celého zástupu a podřizující všecku chválu a slávu stvořené země vznešenosti základních vztahů srdce lidského. Tak hluboko do minulých věků sahají národně tradiční kořeny našeho básníka, jehož tvůrčí rázovitost byla vymezována srovnáním s Whitmanem; Verhaerenem, Claudelem či Jammesem' Jest to ooslovně chorus mysticus, co proudí k nám z hymnů Březinových od zádumčivé Ranní modlitby po jásavý Kolozpěv srdcí, od roztouženého Vína silných po těžkomyslné otázky Se smrtí hovoří spící, od oslavné Písně o slunci, zemí, vodách a tajemsti ohně až po záhadné Vigilie. Český duch 97