NÁRODNí VÝZN AM OTOKARA BŘEZINY Národové nemilují svých velkých básníků u přímém poměru k mohutnosti jejich myšlenkového i uměleckého díla. Bývá to pouze chladná, akademická úcta a odtažitý podiv teoretický, jichž se za života dostává od pokrevných vrstevníků největším mistrům básnického slova a tvůrčí ideje. Živý a teplý vztah chybívá také vzdělaným současníkům k těm, vjejichžvýtvorech se ztělesnila nejvyšší myslitelská a výrazová schopnost vlastního národa j pozvédajíce jejich díla do vznešených oblak svrchovaného uctívání, netouží a nedovedou s nimi srůsti í neumějí v nich nalézti své duše, nesnaží se čerpati odsud radost a sílu, štěstí a svěžest, věčné mládí a zlaté opojení životem. Jenom těm ze svých vrstevnických básníků přisuzuje lid ochotně hodnot poetů národních, kteří jsou mu zároveň těšiteli a vychovateli, trpělivými účastníky jeho dobového hoře a místních radostí, výmluvnými pomocníky v zápasech i úzkostech. Vždy bude si přáti lid, aby jeho pěvec bydlil s ním pod nevysokým klenutím průměrného života ve vlažném ovzduší domácího mravu a rodových zvyklostí, hotov kdykoliv zabzučeti melodickou ukolébavku nadějím starostlivě hýčkaným i vyvolati v bohatýrské elegii zimního večera duše velkých předků z podsvětí. Rozsvítí-li se. pak tomuto patriarchálnímu bardu za slavnostní hodiny tvůrčího vnuknutí zornice, aby bezprostředně nazíraly národní budoucnost, a dovede-li svou visi vtěliti do rytmů obecně přístupných slovy zároveň prostými i důraznými, nemá vděčné nadšení soudobých pokrevenců mezí j rázem uznala jej srdce i ústa všech za básníka národního. K poetům tohoto rodu nenáležel Otokar Březina nikdy a jistě nebude již náležeti. Uctíván hloučkem oddaných a zasvěcených svých obdivo';atelů až ke zbožňování, zůstává lidovému čtenáři i průměrnému vzdělanstvu záhadou, ke které třeba vzhlížeti s pokornou zdrželivostí a němým ustrnutím. 93