Jako kněz, ;enž nad Chebarem snil, v údolí ;sem kostí zabloudil. Stál ;sem v bílé, neobhledné tříšti kostí rozmetaných v šiř i dál, ztrouchnivělých sterém na bojišlžve Slovanstva kostnid ;sem stál. A ;ak onen Hebrej v pole hluché, nad kostmi jsem zvolal: Kosti suché, zdali oživnete, bůh jen ví - ř Přede mnou se handžár ;asně skví. Jak pa.trno, převzal Sv. Čech v Handžáru pouhou polovici vise prorocké: hrl1za kosti celého Slovanstva ovívá jej svým morovým dechem i i kdybychom následující sloky básně, ličící jihoslovanská muka pode jhem tureckým, pojímali jakožto přímé pokračování této strofy, musili bychom usouditi, že básník kosti slovanských bojišť oživuje proto, aby svědčily o tíze minulosti. Jinak v Zimní noci. Z temných hloubek vnitřního života Čechova prodrala se tato skvělá improvisace, jejíž působnosti nezmenšuje ani uvolněná stavba ani matnost v dějových obrysech noční fantasie: stesk nad ztracenou mladostí, neuspokojení z nynější inspirace básnické, vzpomínkové a bolestné kouzlo sněžné noci krouží kolem básníka, než si vybaví zrak jeho duše před sebou postavu otce nedávno ztraceného. Ale milovaný přelud nepřichází vábiti do krajů dětstVí, nechce vyčítati, nechce přejímati úkol přísného svědomí, jako v jiných současných básních Čechových, nýbrž přichází, aby pochybovačného syna strhl s sebou ke vzdl1šné pouti, odhalující vítězství Slovanstva na Balkáně a na Černém moři, vyvrcholené obsazením Cařihradu Rusy a Jihoslovany a povýšením kříže na skvělou báň Svaté moudrosti. Nejsou to však jen hrdinové budoucnosti, kdož vítězným mečem upevňují na východě a na jihu Evropy věčné par-ství Slovanstva: všichni velcí předkové z dějin a pověstí, z báje a z poesie účastní se 84