na odvěké zápolení českoněmecké, které se mu v hodinách úzkosti jevilo přirozeně bojem vyhlazovacím a na něž na několika skutečně nejvzrušenějších místech svého dekorativního eposu učinil lehce srozumitelné narážky. Avšak zřejmě hovělo jeho romantické vloze i jeho kvietistickému pohodli, že konflikt přenesl do vzdáleného století a do vzdálené země, aniž se musil dotýkati ožehavých poměru, aktuálních události a přítomných osob. I v tom jest věrným žákem Jana Kollára, který přijal inspiraci od elegického pláče odumírajících Polabanu v Durynsku, nikoliv však od výkřiku protestu proti maďarštění Slováků v blízkostí vlastního rodiště ani od zkázy českých rodáků pod patou rakouských Němců ně· kolik hodin pěší chůze za Prahou. U Čecha jako u Kollára potřeboval veřejný děj hilitorického posvěcení než se zdál hodným, aby byl zvládnut básnicky. V epické výstroji nejed. né pozdější práce Svatopluka Čecha naskytla se přiležitost, aby napiaté poměry na českoněmeckém pohraničí a u našich ohrožených menšin byly řešeny buď dějově neb tématickou diskusí - uvádím na příklad Zpěvník Jana Buriana neb Václava Žívsu, ale nikde nepostoupil básník nad všeobecné obrysy, vzdálené narážky o přítomných dějích politiky národní a jazykové i ani, když psal propagační báseň na počest Ústřední matice školské, nepojmenoval věcí pravým jménem a neuznal za dobré položiti sondujíci prst lékařův do jitřivé rány národního orga!1ismu. Teprve když Svatopluk Čech .uprostřed let osmdesátých přistoupil k politické své lyrice, která obsáhá stejně samo'tářskou dumu zbarvenou silnými živly osobními jako populární chansonu myšlenou a provedenou jako zpěvný nebo rétorický projev hromadný, poznal, že nelze se již vyhnouti tomuto naléhavému tématu. V Jitřních písních prodírá se jeho ohlas zdobnými slokami obou slavných básní Nevěřme nikomu a Pod starým praporem, v Nových písních pak věnována jest mu samostatná skladbička popisně meditační Vyhlídka do hor. Básník připojil k ní podtitul List z deníku, 74