v nápravu společenského řádu, aby samo též zasedlo k prostřenému stolu života, aby smělo vzdělávati také svůj lán, kliditi na něm,účastniti Se tu na výstavbě národního života a všelidské spravedlnosti. Svatopluk Čech ani v Sekáčích nepodává skutečné idyly, jež se mu v pozdních létech dařila jediné, když do široka opěvoval vzpomínky z mladosti, umíštěné v patrimonálním, polo panském světě, propadlém již zániku, jako ve'Václavu Živsovi nebo ve Sněhu - domnělý rámec selankový jest také zde záminkou tendenční refleksi, nořící se až ke dnu soudobých otázek. Smysl pro sociální spravedlnost, soucit se všemi utištěnými, láska k lidu, mrvícímu svým potem ornou pudu, proměnily Svatopluka Čecha postupně z někdejšího epika českého zemanstva a chvalořečníka domácího sedláka, v obránce našich "trudovíku ". Sekáči prohlašují jejich podíl V' nadcházejícím společenském převratě Evropy, vyžadují pro ně úděl spravedlnosti, půdy a práva v budoucím novém řádě - čistě po česku slučují požadavky selského cítění se sociáln! obrodou veškerého člověčenstva. Ale i pak, až zrodí se nový, spravedlivější, bratrštější svět na rumech starého kastovnictví a nadpráví ~ věří Svatopluk Čech, básník selských tuch a jistot, - zustanou sedláci jádrem národa i veškeré společnosti: A nechť si lidstvo k výši jakékoliv svrjm duchem vzlétne, zjemní svoje žití, ta práce prastará na rodné roli vždy základem přec bude jeho bytí. Měst h/ucný ruch a všechen přepych skvělý, řád společnosti se svých strážců šikem, zář vědy, poklad vzdělanosti celý '-" to všechno v nich zvrátilo se mžikem, verš poetů by ztich' i louten zvuky, i štětec s dlátem kles' by z umné ruky ve chrámu krásy zpustlém ......; kdyby v luhu 70