jest významným dokladem pro Čechův selský demokratism, názorově překonávající citové sklony zahanbeného milovníka panské kultury: jádrem českého národního života jest sedlák, vzdělávající ručně svou roli, hrdý na odkaz praotců a spokojený se svým losem i šlechtic, tyjící z naší půdy a nerozumějící jí, jest jen příživníkem, jeho honosné světoobčanství není než maskou nepřátelství národa, jeho přízeň jest pokušením, kterému třeba odolávati. Ještě jednou vrátil se Svatopluk Čech k živ~tním problémům českého venkova i bylo to pět let před smrtí, r. 1903, cyklem písní, refleksí a obrázků Sekáči. Forma, jako vůbec v jeho pracích posledních, jest značně uvolněna: místo plynulého vypravování růženec uzavřených kusů lyrických i nižádný pokus o individualisaci postav, které stlačeny jsou napolo úmyslně na schémata j neorganicky mezi figury sekáčů, z nichž mnozí se vyjadřují autenticky po selsku, jakoby Sv. Čechovi byl vzorem J. V. Sládek se svými starosvětskými písničkami, vsunuta jest postava básníka, komentujícího subjektivisticky ruch na poli a prodělávajícího vzestup k zdravému realismu i k statečnému demokratismu. Postavíme-li podle výrazového umění Sekáče do sousedství jiného stařeckého Čechova ~yklu, Do světa šírého, kde rovněž místo individuálního dění dostává se čtenáři kolozpěvu typů, přiřkneme, hodnotíce básníkova díla ideově, naopak pozdní této skladbě místo významné; lze z této příčiny pouze litovati, že Sekáči jsou tak málo známí. Obraz žní, jejž v patriarchálním osvětlení malovalo již Ambrožovo vypravování ve Václavu z Michalovic a první příběh ze Stínu lípy, stal se tu symbolickým pozadím sociálního vření na českém venkově našich dnů, na kte;rý básník hledí bez konvenční idyličnosti. Není tu hrdinou ani zámožný zeman, pro nějž s radostí a v souladě sklízí spokojený lid poddaný, ani sedlák, šťastný ve své prostotě, který ve svorné práci s čeledí a podruhy slaví obžinky; básníkovQ srdce přiklonilo se tentokráte cele a výhradně k selskému Mlnictvu, které, nemajíc samo půdy, pracuje pro jinéhQ, ale doufá 69