lásky s dobově tendettčními konflikty prvků selankových s látkou problémovou. Hrdina básně Jan Burian není do té míry plodem a výrazem starodávného venkova jako kovářský mistr z Lešetina: na otecký statek, posvěcený věkovitou tradicí předků, vrací se hospodařit ze studii a stojí celým způsobem života blíže zemanovi než prostému sedláku. Osudový konflikt, který jej přivede až na pokraj tragiky - ale právě jen na pokraj - temení u Jana Buriana přímo z touhy, povznésti se nad selský stav. Kdežto panský mrav a řád přistupoval k lešetínskému kováři jako odpovědný nepřítel, blíží se k Janu Burianovi jako pokušení í prostičký kovář nebyl ani na okamžik na pochybách, jak jednat, městem porušený zeman jest však slaboch, který málem podléhá. Sotvaže k přesvědčenému demokratu vyšle šlechtický stav svůdkyni v podobě krásné, jemné dívky, přijímající dvoření snílkovo, jest potomek náboženských exulantů a hrdých sedláků hotov zříci se tradiční prostoty, spojené s nejsvětějšími vzpomínkami ~ětskými, odvrací se od polní práce, kterou dotud miloval, jako od čehosi nižšího, pohrdá vším, co mu bylo vlastním životním obsahem í pouze rozpor v národním přesvědčení činí mu přestup do aristokratického světa obtížným. Ale ani zde nedojde u trpného Jana Buriana k ničemu, co by bylo možno nazvati skutečným dramatickým konfliktem, ježto šlechtična Stella, neindividualisovaná vidina idealistova, uspoří Janovi jakékoliv rozhodování se a odklání se od něho náhle, v stejném rozmaru, v jakém se s dvorným sedlákem bavívala, uvádějíc rodový rozpor za příčinu rozchodu. Burian sice si zoufá, ale jest zachráněn, aby v náručí prosté zdravé dívky z lidu nalezl návrat k tradičním hodnotám českého sedláka. Zpěvník Jana Buriana jenž podle vlastního doznání básníkova setrval ve formě prozatimních náčrtů, Čechem samým posuzovaných velmi přísně, nemá ani básnické, ani myšlenkové přesvědčivosti. Není historii osudu, nýbrž příběhem omylu j nevládne v něm nutnost života, nýbrž snění uvolněného citu j nestaví do svého středu muže jednajícího, nýbrž kajícího slabocha. Ale Zase 68