a žeň nádhernější z jejích ňader vzbudí. Vroucněji lid k tobe přilne vděčným duchem a kraj, blahobytu šumě zlatou vlnou, poplatků těch ztrátu splatí měrou plnou. Od konce sedmdesátých let se zesiluje v Čechově tvoření živel venkovsky idylický a z někdejší složky kontrastní se tím mění v prvek hlavní. Smrt otcova vznítila v básníkovi dětské vzpomínky j pobyt v městě doléhal tesknou tíhou na srdce samotářovo j zásadní odpor vlasteneckého tradicionalisty k přívalu novodobé a bezbarvé civi1isace přispíval k tomu, že si Svatopluk Čech idealisoval starožitný byl a mrav lidu selského. Takto selanky Čechovy se vyznačují dvojím rysem subjektivním: prodšeny jsou zádumčivou touhou po ztracených, nevinných rájích mladosti a zároveň provázeny tendenční obranou starobylé tradice rolnické proti rozkladným vlivům světoobčanské vzdělanosti. Pro toto nazírání Čechovo jest zvláště příznačný cyklus idyl v novelistickém zarámování Ve stínu lípy, do něhož básník vydatně vpracoval vranské i liteňské vzpomínky, a kde se výrazněji než v kterémkoliv jiném veršovaném díle projevil Čechův dar genrové povahokresby, prováděné s vervou až do nejjemnějších podrobností. Ohraničeny lyrickým vstupem, kde propuká subjektivism touhy, a ódickým doslovem, v němž záměr oslavný se pojí s chutí popisnou, kmitají se postavy a příběhy venkovského zákoutí v kaleidoskopickém sledu a rozmarné směsi žertu i sentimentality, aniž jest jimi vlastně karakterisován český selský stav v typických svých osudech a úkonech. Naopak, setkáváme se v básnickém tom cyklu hlavně se situacemi a figurami, jež ukazují, jak cizorodé prvky porušují starou idylu patriarchální, af jest to americké, či podkavkazské vystěhovalectví, ať řemeslníkovy či vojákovy zkušenosti za hranicemi domova, af styk přirozených venkovanů s citlivostí učených stavů nebo s pochybnou dobrodružností úřednictva vrchnostenského. Kdo Ve stínu lípy opravdu 65