tímto rozporem j že nad uvědomělým názorem demokratickým mimoděk, ale tím silněji vítězily vybrané a přejemnělé záliby panského dítěte, doloženo jest nade vše určitěji rodinnou zpovědí nezapomenutelně vloženou do mistrovské povídky Jestřáb contra Hrdlička. Vycházeje z těchto podmínek rodu a výchovy, Sv. Čech ve své poesii sice stále toužil po naprostém splynutí se selským živlem, avšak nedosáhl ho. Prahl "v dusných města zdech" po volné a zdravé přírodě venkovské, ale, navrátiv se do ~í, cítil se tam spíše cizincem plným obdivu a něhy, než přirozeným soudruhem a spolupracovníkem půdy nikdy nezahálející. Venkov nebyl mu tedy plnou samozřejmou skutečností, v níž může silný a zdravý duch dokonale vyžití svůj osud, nýbrž vyvolával si jej cestou kontrastu jako selanku, kam muž uštvaný neb zklamaný městem a světem jde pohřbíti svůj nepokoj, kde z mateřídoušky slunných mezí a ze šalvěje klidných úvalů se vaří spasný lék pro pobledlou a churavou civílísaci, kudy za jitra před dílem vykupitelským kráčí mladý spasitel, aby vykoupal nohy v čerstvé rose a učil se mluvě prostoty od pěnic a skřivanů. Proto nevytvořil Svatopluk Čech oné monumentální samoúčelné idyly venkovské, jakou darovali modernímu světu Mickiewicz a Mistral, u nichž v uzavřeném světě nerušené prostoty každodenní úkony života nabývají hrdinské mohutnosti a palriarchálníkrásy. Slohovou jednotu Čechových selanek, zbarvených vždy vzpomínkově, ruší zpravidla nějaký prvek problematický: obyčejně novověký mrav a řád vtrhuje hlučně a se zlozvukem do selské ryzosti, kazí neb porušuje i ničí její nositele, posléze však sám jest zvládnut a ochočen mocnými vitálními silami, utajenými v původní, selské kultuře a mravnosti. Na počátku básnické své dráhy miloval Svatopluk Čech, tenkráte ještě výbojce látkový i rn,yšlenkový, náměty, kde v praskotu bouře a chroptění vášní bortil se a hynul starodávný patriarchální svět pořádku a klidu, tradice a víry, mravnosti a jasu. Bouře mořská se vzpourou otroků na lodi, krvavý a válečný 63