konkvistadorem na bohatýrské lodi spějící do kraje luzných palem, podobným Kolumbovi, veslujícím ne po známých drahách, nýbrž hledajícím nových cest za hvězdou budoucna. Umnou a zdobnou svou tirádu, blýštící se v barvách exotických a provedenou ve slohu řečnickém, přetrhuje Svatopluk Čech náhle sám j zdáf se mu, že na tváři pomyslného jinocha, jejž oslovoval, kmitá úšklebek pohrdání a pablesk vzdoru, obrážejícího smýšlení samostatné, které odmítá rady a návody sebe zkušenější. Věrnému ctiteli mladosti líbí se mladický vzdor, záruka to, že mládež nechce se dáti voditi, nýbrž že spěje za svou vnitřní pravdou, z jejíhož kvasu vzejde zdravé víno. Čtenáři stále připadá jedno krásné gesto dramatické, když čte vroucí Čechovy verše k mládeži: otec, svěží duchem a plný oddaného pochopení, vine se slzou v zraku na vřelou hruď milovaného syna: Ne ! V tobě budoucnost je, mladý světe, vznět nových dum, jimž nerozumí stáří, ve hrudi tvé nám nové jaro kvete, P necht' bujaře jen kypí, plesá, září I Tento svůj krásný a mužný pozdrav českému studentskému hnutí pokrokovému parafrasoval Svatopluk Čech sám po dvou létech, když roku 1889 pro Časopis českého studentstva v básni Novému jaru ve zpěvných čtyřech slokách znovu provedl příměr mezi vesnou a mládeží - zůstal miláčkem české pokrokové mládeže také později a nadobro v jejích .sympatiich zastínil Vítězslava Hálka. Dějinným dokladem tohoto vnitřního souhlasu mezi Svatoplukem Čechem a naším pokrokářstvím devadesátých let jsou dvě básně zařazené na konec Písní otroka (číslo XX. a XX!.). První z básní, provedených důsledně v sytých, až palčivých barvách východní romantiky otrocké, vítá vzdor pokrokářské Omladiny proti ~usivému servilismu českému, druhá se stupňuje v apoteosu krutě politicky pronásledované Omladiny. Tam volá Sv afopluk Čech české protestující mládeži doprovodem: 60