by vstoupila s pochopením mezi obě znepřátelené strany a zprostředkovala mezi nimi - na studentstvu, jež většinou vyšlo z pracovních a chudobných tříd, ale vzděláním a budoucím postavením se přimyká naopak ke kruhům zámožných zaměstnavatelů, jest, aby vzalo na svá bedra tento úkol obrodné spravedlnosti sociální. Karolina Světlá nežádá po akademické mládeži pouze, aby záhady a rozpory společenské studovala, nýbrž aby činně spolupracovala k jejich vyrovnání a odčinění - vytýkajíc toto vznešené poslání, přenáší na studenty něco ze svého světelného mravního a společenského mesianismu, který prozařoval její veškeré sny a tužby o obrodě lidstva. Ještě jiný motiv, běžný v idealistických jejích úvahách a tužbách, románových i teoretických, vrací se v této stati i míním útěšné přesvědčení, že to byl právě národ náš, jenž nalezl již v období reformačním pravou cestu k rozřešení krisí společenských, dospěv v Jednotě bratrské k praktické ideálnosti, již se snažil přesvědčení nebo myšlenku velebnou a krásnou vždy ihned uskutečniti. Pod prapor takového českého praktického idealismu volá Karolina Světlá naše studenty a na povzbuzenou ukazuje jim k příkladům jiných slovanských národů, hlavně Rusů, Bulharů a Srbů. Ačkoliv i její vzletná a horoucí výmluvnost pojímá nadhozené otázky jen zcela všeobecně, ne spouštějíc se nikde do jednotlivostí konkrétních, třebaže pojímá sociální problém toliko v rámci nejširším, nechať její optimistické nazírání připouští příliš důvěřivě a ochotně snadnou dosažitelnost smírného rozřešení, přece jest tato epištola Karoliny Světlé českému studentstvu z roku 1879 významným činem historickým. Největší básnířka svého národu naklání se k našemu studentstvu s něhou ženy a s důvěrou matky, aby jej zasvětila úkolu, jejž sama pokládá za nejdůležitější j romanticky založená mluvčí národnich ideálů let šedesátých objevuje se jako průkopnice spravedlnosti sociální; odvážná tlumočnice ideových koncepcí v české mysli lidové ukazuje, že to, co lidstvo ukládá k rozluštěni mladému pokolení, není než odkazem my 55