zmaru a bránící se mu statečně, uchyluje se načas, jako by do asylu, do bohatyrského světa Smetanových hudebních bájí, do pokojné slá'vy Libuše a v hýřivě mytzckou krásu se živě zlatým odleskem, kterou přisuzuje Mé vlasti. A tu naskytá se Šaldovu peru, které se dotud vyhýbalo problémům hudebním, příležitost, aby v obdivných rysech syntetických nakreslilo klidnou a monumentální podobiznu Smetanovu: Je-li jaké víno srdcí, hle, to ;est On, náš světec a mučedník. Jest teplý ;ako poledne a zároveň mysticky velký a slavný jako půlnoc, v níž spí naši první předkové; ;est dobrý jako půda, která ti dává za ránu rydla nebo pluhu chleba a při tom tajemný ;ako ona, neboť jest jen přeměněný popel všech našich mrtvých otců od prvního do posledního, kolik jich kdy bylo. Jest ;ako prastará lípa u naše.ho někdejšího jihočeského statku: listí Mí šelestí ti nad hlavou písní, v níž rozechvěje ji nejslabší větřík, ale kořeny vsahá do tmy a obcuje ;imi s hlubinami země; bohatýři pod ní mřeli a děti si hraií dnes v jejím stínu. Jasnovidně postřehl tu básnící kritik milost tradice, kterou jest nadáno Smetanovo dílo, ale ježto umění mistrovo není zároveň obdařeno milostí náboženskou, stačí, podle nynějšího mystického pojetí, Šaldově krásné a smutné rekyni, aby ji posílilo, vzpružilo, zadrželo, nikoliv aby ji spasilo. Nedlouho potom, co F. X. Šalda osnoval tuto kapitolu, prožili jsme však, že Smetanovy vrcholné výtvory dovedou právě onou milostí tradice spasiti jednotlivce i zástupy v otřesných krisích životních. Též zde možno se dovolávati svědectví slovesného. V novinářské stati, která se místy povznáší k výši zpovědi básnické, vyjádřil Gustav Jaroš (Brázda, I. Uměním), jakou osvobodivou mocí bylo zkormouceným srdcím českým na sklonku těžkého roku 1915 Smetanova Má vlast j jak bezpečno bylo utéci se ve dnech, kdy se rozkolísaly všecky dosavadní jistoty národní, pod symfonická křídla genia, nezakolísavšího nikdy i jak melodický prorok mluvil k nám v Táboře a Blaníku posvátným pramotivem nebojte se; jak 45