JOSEF JUNGMAN K sedmdesátému výročí úmrtí 14. listopadu 1917 Výroční den úmrtí Jungmannova býval v minulých časech tichou národní slavností: na pomník před kostelem u Panny Marie Sněžné, tak výmluvný v klidné své prostotě, býval kladen věnec j chodci zastavovali se ve vděčném rozjímání na chvíli u tohoto púvabného zákoutí v samém středu nejživějšího ruchu; někteří ze starých vlastenců putovali zbožně i k jeho hrobu v nejtišším ústraní hřbitova na Olšanech - a všichni vraceli se pak k denní práci s posilujícím vědomím, že vzpomínkový styk s Jungmannovou bytostí jim vrátil jitřní zář a vesnu svěží ideálních snah, ~luveno slovy básníka, jenž nejlépe postihl smysl a mravní sílu národního našeho obrozeni. Ale nadešla léta, která utlumila kult jungmannovský, nepotlačila-li ho vůbec. Nový dějinný rozhled po duchovním a slovesném vývoji českém v období osvíCenském a romantickém dal vystoupiti v popředí jiným zjevům buditelským a prohlašuje za životné vůdce našeho národního snažení Dobrovského a Šafaříka, Palackého a Havlíčka, odsunul značně stranou muže, jehož právě tito duchové sami pokládali za ústřední osobnost děje obrozenského. Silně vyvinutý kriticism vědecký a přímočarý směr nové filosofie dějinné nenacházely v Jungmannovi naprosto bytosti sourodé j katedroví učenci svůj nesouhlas s Jungmannovými názory ve známé horlivosti odbornické projevili neklidnými pochybnostmi o jeho povaze j a co jest asi nejpodstatnější: tam, kde nejvýše byly hodnoceny tvúrčí koncepce myšlenkové, zdál -se přece podružnou osobností spisovatel, který, nevytvářeje sám nových ideí, soustředil práci celého života na kult a kulturu jazyka. Leč životní a národní vývoj mění podstatně rozhledy dějinné. Připomíná to horskou cestu, vzestupující k několika pásmům vrcholú rúzně vysokých; i nejmohutnější z nich občas zmizí, zastírán horou bližší a dostupnější, a co chvíli jest poutník 29