dřímaly ještě ukryty schopnosti národního vůdce a politického činitele, přece můžeme sledovati, jak listovní umění Husovo pozvolna vznikalo. Nejstarším dopisům jeho chybí posud osobnostní ráz: pisatel nemluví ani z potřeby okamžiku ani z plnosti svého znepokojeného nitra, nýbrž ze své funkce kněžské či akademické j poučuje, vykládá do široka, provádí učený důkaz neb pronikavé vyvrácení. Ať jsou tyto starší Husovy listy zakuklenými traktáty, ať zastřenými kázaními, vždy v nich pronikají ony rysy intelektuální vlohy mistrovy, které nedávno tak výstižně vymezil VL Kybal, obratnost v postupu scholastickém, přesná a přehledná logika, názorná jasnost rozvrhu, sklon k dialektice, pohotovost v příkladě i v citátu; mluví či spíše přednáší a káže tu vynikající představitel cítkevní učenosti, stojící na výši svého povolání i veřejného úkonu, avšak marně hledáme osobnost, jež by strhovala tím, že pohání slova, věty, obrazy proudem svého kypivého ducha. Mistr Jan Hus ještě nenalezl sebe sama. Měl-li mistr Jan Hus neklamně odhaHti a plně projeviti velikost své osobnosti, jež byla nesporně spíše karakterní a mravní než ryze intelektuálná, nestačilo, aby přijal a vniterně zpracoval mocný podnět rozumového poznání a náboženské obrody, jakým byla nauka Viklefova. Jan Hus musil prudce prožíti a nejnaléhavěji si uvědomiti celý etický dosah smělého, ba revolučního kroku, který vykonal, při dav se k dogmatickému kacířství anglického učitele, otřásajícího netoliko články víry, nýbrž i celou církevní kázní. Teprve když procítil v hlubinách přísné a svědomité duše velikou odpovědnost, kterou přijímá za sebe, za své žáky, za posluchače svých kázání, ano za celý národ český odvážným svým činem; teprve když ocenil všestranná nebezpečenství, jimž vystavuje sebe a své věrné a když se odhodlal čeliti jim, neustupu)e ani o krok od poznané pravdy; teprve když si umínil zasvětiti sebe celého, očištěného přísným sebezpytováním a příkladnou askesí, tomuto novému poslání. nadosobnímu a hromadnému, dospěl mistr Jan Hus svého nejvlastnějšího já. 19