tuieme spíše vojenské své sily nepřátelilm své věci, zamyslil se bolestně a řekl si: Také my Čechové, potomci Husitů, musíme položiti za svou věc na bojištích životy; z oněch českých mužÍ1, kteří nedovedouce snésti se svým svědomím, aby za R.akousko prolévali krev, přeš.i pod ruské prapory, musí vzniknouti české národní vojsko, které po boku našich politických přátel a spojenců vydobude nám český stát. Ale citlivé svědomí jeho se ptalo, zda my, dědicové zásad Petra Chelčického, odsuzujícího každou válku, máme brániti svého práva krvavě. Neměl by si právě národ Českých bratří uvědomiti příkaz bible: Nezabiješ? A neplatí zv,áště pro nás slovo Spasitdovo: Zastrč meč do pochvy, kd') mečem zachází, mečem schází? Na to dovedl si T. G. Masaryk odpověděti rozdílem mezi válkou obrannou a útočnou, mezi sebezáchranou a násilím a uložil svému národu, aby se vyzbrojil v cizině na obranu proti násili a na uhájení svého životního práva. Tatíček Masaryk. Taho za vede'ní Masarykova vznikly nejprve v R.usku, později i ve francii a Italii proslu.é československé legie, jež vojenskými činy 25