podobňovali a blfžili. Naše veškeré skutky buďtež výrazem úcty k nesmrtelné duši vlastní i duši bllžního - takto z náboženského přesvědčení Masarykova opětně vyplývá jeho spo]ečenskomravní požadavek. T. G. Masaryk nestojí se svým náboženským názorem moderně křesfanským sám, nýbrž hlásí se za žáka vE],:kých ruských mys,itelů hlavně L. N. Tolstého a Dostojevského, které k nám ve spisechuváděl jako bratrské učitele moudrosti a pronikavé znalce záhad duševních. Po itopách M. Jana Ilusi a Jana A m o s e K o m e n s k é h o. Jsou-li mezi všemi Slovany v přítomné době Rusové národem nejnáboženštěíším, byI.i jsme my Cechové jim již ve století patnáctém, kdy proti celé Evropě za pravdu duchovní postavil se národ !iusúv a Žižkův. Proto každý Cech, zabÝvající se poctivě náboženskými otázkami, musí sE zamysliti nad obsahem českých dějin rcfcrmaČi1ích, jež vyd:ly po M. Janu tlusovi myslitele tak hluboké. jakými byli Petr Chelčický neb Jan Amos Komenský; T. G. Masaryk neustával vybízeti, abychom všichni kráčeli v jejich stopách, věrni bratrské lásce k bližnímu a křesťanské lidskosti. 19