Milovati budeš Boha nadevhcko! Stejně rozhodně ja~o hmotařství a požIvačnost souvěké společnosti kárávaľ T. O. Masaryk vždycky její lhostejnost k otázkám náboženským. Pro něho samého byly od dětství živou skutečností, která jí:ho myšleni a cltěnl stále provázela a znepokoiovala. Náboženské přesvědčení se u něho nikdy nepříčilo Jeho rozumovým názorům vě·deckým a bylo pevnou oporou jeho mravnímu úsilí. Takto se jevilo jako pravý opak jakékoli pověry a každého zpátečnictví. I doved: v bohaté své duši srovnati vědu s křesťan~ tv;m, což se zdálo mnohým novodobým myslitelům cílem nedostupnÝm. Dc· jista napomáhalo mu při tom zvláštnl zato žení jeho povahy, v které vedle vzácně ~ložitého rozumu, ukryt jest hluboký cit - a právě náboženskost není možna beze spojení citovost,i s rozumovostí. S křesťanstvím vyznává T. O. Masaryk otevřeně, že věří v osobního Boha a v nesmrtelnou duši lidskou. Prakticky a mravně za'ožená ií:ho povaha odvozuje odtud několik požadavků pro náš živGt. Každý z nás žij tak, jakoby si neustále uvědomoval božskou přltomnost při každém svém činu; a každý čin budiž nám prostředkem, abychom se Bohu při 18