sliteli, učenci a básníky a. tázal se, co od nich můžeme a máme přijmouti my Cechové, aniž bychom utrpěli na své samostatnosti duševní. Za myšlenkové vůdce vybíral si ty filosofy, kteří se smyslem pro skutečnost a s prakti~ ckým zájmem o mravní otázky spojují duchovní vzlet a čisté toužení po věčnosti. Již jako mladý doktor filosofie byl proniknut přesvědčením o hlubokém významu náboženství a zv;áště křesťanství pro lidstvo. Ve Vídni, velkém městě porušeného života mravního, rozhodl se, že filosofickým úsilím prospěje obrodě společenské: f:losof měl býti zároveň lé~ kařem duší a vychovatelem srdcí. Pojav tento smělý a šlechetný plán, počai na universitě vídeňské přednášeti jako docent a současně po česku i po německu psáti o otázkách vědy i životní moudrosti; záhy vzbudil pozornost doma i v cizině mezi učenci. Byla to doba slavného, mladistvého zápasu o iméno, ale i o chléb, jehož ve Vídni neměl nadbytku třicetiletý učenec, živící soukromými hodinami sebe i svou mladou rodinu, založenou s ušlechtilou Američankou. Avšak takový zápas zoceluje povahu. Z a čes k o u věd ou. Roku 1882 konečně se splniia dávná touha poctivý-ch viastencu českých. kteří od národ 11