zujíc výsadní ta místa mladÝm šlecht:cÍ1m, třeba nenadaným a nevzdělaným. Proto se T. O. Masaryk rozhodl na vídeňské universitě pro studium filosofie, připravailci pro dráhu učeneckou a učitelskou. Nejprve se domníval, že zkoumání starověké vzděianosti řecké a římské bude zvláště vhodnou prupr:lvou moudrosti, leč sotvaže nahlédl, kterak tu slovíčka ubíjejí ducha, a jak celý starožitnický ráz té vědy odvádí od skutečného života, opustil tento obor a zvolil s: čistou filosori. Nestačilo mu, aby poznai prameny lidského poznání a aby si osvojil vědu o duši, nýbrž dychtivě badal v knihách i vlastním přemitáním o tom, jak filosofické poznatky působí 113 \"~'voj mravnosti a to netolIko jednotlivého člověka, nýbrž celé společnosti. Takto již od univers:t11lch let má filosofie Masarykova r~z mravl\í a olrací se se zvláštní zálibou k sociologii, t. j. k nauce o dění a vývoji společenském. Masaryk sice vyrůstal stranou českého duševního života na školách německých, ale zálY toužit být: učencem a myslitelem čistě če~kým a to nejen podle jazyka, nýbrž hlavně podle ducha. Proto těžce nesl, že české dosavadní my~'el1í závisí na Ně. mecku, a aby tomu odpomoh:, nejprve jako studert, později jako učitel zabýval se horiÍve také francouzskými, anglickými a ruskými my lO