Kollár, Colakovlký i Mácha, Rojena Němeová, Málek i Neruda, Pro L. Rieger, M. Aleš atd. To platí t6ž o T. O. Masarykovi, jehož důsledný demokratism není pouhým náhodnÝm stanoviskem, ale i výrazem životní zkušenosti, ano samého původu. Synek siová.ckého kočího, narozený v l1odoníně v jižní Moravě, poznal jako dítě na různých místech, kam a odkud se jeho rodiče za službou stěhovali, ještě utiskovám poddanského lidu a ponížení panského služebnictva; vnímavého hocha to hnětlo a záhy pojal záměr, aby sám přímým zasažením odčinil křivdy, páchané na chudácích a vyděděncích. V prudkém a ohnivém slováckém hošíku probudily se velmi záhy dva mocné mravní city, jednak smysi pro společenskou spravedlnost, jednak hluboká náboženskost, a proto zatoužil malý Tomášek po životním povolám, v němž by mohl tyto mravní city projeviti skutkem. Ale chudí rodiče, kteří chlapcovo nadání dílem sami poznali, dílem na ně byJi upozorněni od jeho učitelů, neměli dosti prostředků, aby syna dali na dlouhá studia. Navštěvoval průpravou k učitelskému povolání reálku, avšak se čtrnácti roky určili rodiče, aby šel na řemeslo: z Vídně, kde se měl učit zámečníkem, uprchl domů na s:ováckou dědinu do Čejče a vstoupil jako učedník ke kovAti; 7