15 telně tento úpadek: kromě feui1letonů ceny jen časové, lehounce improvisovaných cestovních dojmŮ, svěže vypravovaných pamětí vznikal jenom cyklus "Výletů pana Broučka", příbuzný svou směsí romantické obraznosti a časové satiry, hry rozmaru a vynucené sebeironie starším veršovaným háchorkám, ale i sestupující' ve vkusu o několik stupňů, ať pražský šosáček odrážel se od groteskně lyrických měsíčňanů nebo od husitských svých předků, ať bloudil se svými druhy po vlasti nebo po výstavě, vždy byl oblít humorem poněkud přízemním, který je ústupkem čtenářům a zároveň sebeklamáním spisovatelovým. Ve volný řetězec memoarový s povídkový'm rámcem změnila se postupně poslední větší pró'a Cechova, kterou r.1899 zahájil svůj soubor děl, "Druhý květ", dílo podobného druhu jako jsou obě o něco starší veršované idyly, staromódní venkovské ep,!)s v rámci i tvaru úmyslně archaistickém "Václav Zivsa" a rodinný obrázek vánoční "Sníh". Ježto hlavní práce pozdních let básmkový-cŤ:l, výpravná a řečnická tragédie z husitských válek, "Roháč na Sioně", zůstala zlomkem, z něhož pouze několik výjevů na dáno jest také životem jevištním, vrcholi tvoření Cechova stáří cyklem náboženské lyriky rozjímavé "Modlitby k Neznámému". Nejsou to prudké výkřiky náboženské úlkosti a zoufalství ani důvěrné projevy štěstí z opětného nalezení dětské víry, jak se s tím v moderní poesií zhusta potkáváme j nereptá tu také vzdorný titanism ani vědecký agnossticism jako bývalo zvykem v době, kdy Svatopluk Čech básnil své •• Adamity"; pokorné a něžné srdce kořící se tajemství a přimykající se v celku k názoru' panteistickému, modlí se zdobným slohem a s řečnickou důstojnosti a doplňuje zbožný cit etikou dělného humanitismu sociálního, který není příliš