13 básník čekal osudovou bouři, napověděnou ostatně již v "Evropě" a ve "Slavii". Jeho intuice věštecká ho neklamala, i když datum ztroskotání staré Evropy kladl příliš blízko. Již r. 1887 očekával srážku slovanského Východu s německým i maďarským násilnictvím a byl si jist, že s vítězstvím humanity a demokratismu pod vlajkami ruskými kyne osvobození českému národu, jehož všecky kmeny a větve zvláště Moravu se Slovenskem, volal k pospolité práci, slibuje si mnoho od svobodomyslného ruchu v mládeži. Ale nevěřil, že Evropě pomohl by pouhý převrat politický a přesun mocenský, zdůrazňoval nutnost spravedlnosti sociální, kterou vymáhal zvláště pro továrního dělníka "hrdinu budoucnosti" ač i nadále zůstával jeho srdci blíže rolník a dělník zemědělec, popobně jako sourodému J. V Sládkovi. Z tohoto zároveň úzkostlivého i slavného vědomí plnosti času a z těchto opravdových úvah o mravnostních i společenských potřebách národ~l i člověčenstva vzniká velkorysá politická lyrika Cechova, za níž následovaly vnitrně příbuzné, ale podle básnických osobností rozlišené projevy Heydukovy, Sládkovy, Vrchlického a Macharovy - od r. 1848 a od počátku konstitučního života u nás nedoznalo české písemnictví do té míry inspirace politické. První kniha "Jitřní písně" působily údernou silou a jinošským zápalem bitvy za právo a spravedlnost rozvíJející se za ranních červánků; mnohem složitější "Nové písně" podmaňovaly mužnou zralostí myšlenek směle a zdravě větvitých, ale největšího úspěchu se dostalo r. 1895 "Písním otroka" přes jejich poněkud zastaralé přestrojení orientálské a exotické, jimiž se však nedal nikdo zmásti, leda censor, mnohem méně úzkostlivý než bylo před lety pří " Lešetínském kováři", Doba, z níž se "Písně otroka u