12 Velikánoviči" i satira v nich postupně" hořkne. neboť citlivé svědomí soudce a vychovatele národního nedovoluje mu veseliti se s čtenářem bezsta rostně. , Nebylo jinak ani. když básník. vzpomínaje domova nebo těže z hojných dojmů turistických, přemýšlel o českém venkově a jeho přerozujících se poměrech životních j stále doléhala k němu vážnost doby. napomínaiící jednotlivce i národní celek k ostražitosti. V "Lešfllínském kováři" lemují mi· lostné písničky podoby až lidové tragickou idylu. v níž se sráží na českém venkově starodávně zachovalý svět ruční domácké výroby s továrním průmyslem. ohrožujícím národnost, loupícím zděděnou půdu. rozrušujícím počestné mravy j kdo mohl by vůbec pochybovati o tom. na kterou stranu se postaví český tradicionalista a národní konservativec? Ve "Zpěvníku Jana Buriana." kde nepoměr sentimentálně písňové ornamentiky k výpravnému a problemovému jádru jest ještě větší. útočí na selský zděděný mrav vzdělaného českého zemana pokušení odrodilé šlechty. přistupujíC k němu v slíčné podobě urozené dívky j ovšem selská krev a české sebevědomí zvítězí nad panskými svody a neporušený demokratismus zůstává zachráněn. Stojí-li tyto obě selanky časovou a myšlenkovou závažností vysoko nad idylickými genry cyklu "Ve stínu lípy". nevyrovnají se mu ani zdaleka životním teplem a opravdovou názorností: mdlá. konvečnost situací. matnost postav zcela průměrných. záhba pro sladkou titěrnost namístě hutného svérázu svědčí o chabnou cích tvůrčích silách občana starostlivého. vlastence bezúhonného. . I nad idylickými krajinami těchto veršovaných povídek chmuří se zlověstná mračna. z nichž jakoby