1- a. postavičky z venkovského i pražského malosvěta, hlavně z panského úřednictva, drobné buržoasie a literární bohémy, jednou se sklonem k bujné karikatuře, jindy s něžným smyslem pro tragikomedilidskou, ale zpravidla s jemným dickensovským humorem, pod jehož smíchem se perlí slzy. Větší románové skladby jako obě roztřištěné kroniky umělecké bohémy pražské s venkovskými episodami, .,Kandidát nesmrtelností" a ,,Ikaros", zmrzely spisovatele sama předčasně, za to několik povídek se silným zbarvel1ím subjektivním a propracovanou povahokresbou nepozbylo dodnes staromódního půvabu, v nějž rozkvetla gracie vypravovatelská spolu s něhou lidskou: tak obraz ze života panstva a .občanstva se sociálními problémy v pozadí z blízkosti "Evropy" "Mezi knihami a lidmi", tak melancholická .,povídka z registratury" s tesknými vztahy k Čechově rodině, "Jestřáb contra Hrdlička", tak elegie o marnosti slávy v nádherném krajinném rámci kavkazském "Sláva". Jiným způsobem osvěžení v tvorbě a spolu Rrostředkem duchovní rovnováhy byly Svatopluku Cechovi od počátku osmdesátý~h let veršované báchorky: romantika libujícího si ve volné hh~ obraznosti doplňoval v nich svědomitý syn doby, dobře znající její chyby a pošetilosti j satirikovi s neúprosným žahadlem připínal v nich křidélka půvabný humorista j lyrický umělec povznášel do básnické výše veršované feuilletony. Ale tvořivé svobody, hravého půvabu, svrchovaného humoru, kterými se honosí první z nich "Petrklíče" s domácím českým a "Hanuman" s indicko-opičím ovzduším, nedosáhly již básnické pohádky pozdější: jinotajitelně strnulá "Pravda", zlomkovitý "Šotek" a groteskní "Kratochvilná historie o ptáku Velikánu