9 vzájemnosti kollárovské pojímal politicky, vraceje se k rus"'filství předhavlíčkovskému. Válečné události na Balkáně, které přinášely slovanským národům osvobození z panství tureckého vítěznou brannou mocí ruskou, měnily staré sny slavjanofilů ve skutečnost, daly novou potravu zanícení Čechovu, a po rázné protestní dumě "Handžár" mohl básník v "Zimní nocž" rozpoutati plesné vidění slavného jitra slovanského i s pohádkovým přelud{ m ,.bílého orla Slovanstva" nad 'chrámem Moudrosti boží v Cařihradě. Zde se stává Svatopluk Cech tvůrcem politické lyriky nového typu: žaly, pochybnosti a stesky osobní mizí v ní za myšlenkovými a citovými hnutími hromadné úsoby, a také podání rázu chansonovitě řečnického obrací se k zástupu souhlasících rodákG, jakoby s výzvou, aby jásali a horovali s sebou. V tomto slohu zbásněna jest i veliká alegorie "Slavie", motivicky blízká "Evropě'" opět s rámcem plavby, na moři a veLké bouře na 'Vlnách, ale ještě s řidčí povahokresbou a dějem schématičtějším. Za to myšlenkově, při všem optimismu příliš ochotném, jest to skladba velmi bohatá, neboť kromě dějinně politického spom mezi Rusy a Poláky vetkal básník do osnovy sociálně revoluční problém na Rusi s otázkou nihilismu v <"popředí, pevně věří však básník, že silná Rus, ochránkyně a vůdkyně všeho Slovanstva, šťastně překoná vnilřní krisi a přerodí se v duchu humanity a demokratismu. Kolem přítomné a abstraktní "Slavie" vane vzduch černomořský. z historicky konkrétní "Dagmary" šumí bílý příboj Balticlsého moře, po jéhož zněmčených březích Sv. Cech bloudil se srdcem přetékajícím elegií kollárovskou, vystupňovanou často až v přísnou výstrahu. V eposu' romantické koncepce a romantické zdobnosti zů-